V článku„Žurnály“ ze strany 61 od Jary Brože se dozvíme jaká byla trnitá cesta natočit v roce 1934 domácí „Žurnály“, které byly promítány před každým celovečerním filmem v kině. Nástup zvukového filmu tomu moc nepomohl, právě naopak, zvedl jejich výrobní náklady. To se projevilo i v běžné výrobě filmu, kdy cena běžné exploitace vytlačila postupně malé dodatkové filmy z kin. Zůstávají pouze žurnály, které přináší nadále nejnovější zprávy z celého světa a to jak v obraze tak i ve zvuku. Postupným obsahový úpadkem běžné obchodní filmové produkce byly „Žurnály“ jediným osvěžením.
V roce 1934 je u nás v Československu exploitováno celkem pět různých filmových žurnálů. Vedle jediného domácího, ještě stále němého, „ˇČsl. filmového týdeníku“ (dříve „Elektažurnál) jsou k nám uváděny dva, ve světě nejrozšířenější žurnály amerického původu: „Fox“ a „Paramount“ a zbylí dva německé výroby „Ufa“ a „Emelka“, které nebyly úplně ještě zvukové. „Ufa“ je bez mluveného komentáře a „Emelka“ je doprovázen německým komentářem vydávaný firomu PDC.
U nás se o to stále usilovalo vytvořit domácí „Žurnál“, který by uváděl pravidelný domácí aktuality. Do roku 1934 byly zaznamenány pouze tři pokusy o jeho vydávání, ale bohužel skončily většinou u prvního nebo druhého čísla s neúspěchem. Byla to v sezóně 1931/32 „Gong-Revue“ vydaná celkem ve dvou číslech společností Gong-film. Celý jeho neúspěch počínal v absenci pojízdné zvukové techniky, kdy byly omezeny natáčet pouze v ateliérech. Druhým pokusem byl v sezóně 1932/33 společností A-B pod názvem „A-B-žurnál“, ale ten zůstal pouze u prvního čísla. I přesto, že se vyvarovali s předchozího žurnálu, a opatřila si z Německa, za účelem natáčení IX. všesokolského sletu, přenosnou snímací zvukovou aparaturu značky Klangfilm. Ale to jim nepomohlo, měli špatnou organizační složku. Třetí pokus o český „Žurnál“ byl koncem února 1933 opět společností A-B pod názvem „A-B-noviny“. Ten opět skončil nezdarem a to u třetího čísla. Jejich nezdar byl tentokrát, že vycházela nepravidelných časových lhůtách.
„Má-li býti náš příští zvukový filmový žurnál svým obsahem především aktuální a v sestavení jednotlivých snímků pestrý a zajímavý, musí si býti jeho výrobce plně vědom toho, že takový podnik se nedá odbýt malými finančními náklady. Neboť možnosti exploitační u nás jsou dosti obmezené nejenom poměrně velmi malým počtem kin, ale zejména nízkou jejich platební schopností. (…) Jára Brož/ Kinorevue 1934/04
„Žurnály“ nejsou pouhými aktualitami ze světa a našeho státu, ale jsou především propagací státu v zahraničí v krátkých žurnálových aktualitách v originálních snímcích přírody a lidových zvyků. Jára Brož v článku upozorňuje na moc jakou představuje filmový žurnál v ideovém obsahu jednotlivých žurnálových aktualit.
(DFA)
výtah z článku