V Rio de Janeiro v kinu Cinema promítali československý film „Extase“. List A Noite o něm nedávno psal:
„Film Extase je vedoucí. Co zde vybájila fotografická kamera, zastiňuje divadlo. Tento československý film je ohromným překvapením pro diváka, který neví, čemu se má podivovati dříve, zda úplnosti a výši techniky nebo smyslu obsahu, momentům hluboké a vnímavé poesie, jimiž vládne v nejrozhodnějších okamžicích výkonu.
Celý film nemá ani jediné řádky vysvětlování a jen několik francouzských dialogů. I těchto pár slov, jež se vloudila v báječné symboly kinematografické, je zbytečných, aby dobře mohlo býti porozuměno filmu. Vysoká je řeč fotografie. Jak báječně zjednodušeno je dějiště a shrnuto do hlavních linií a na minimum osob (celkem tři) bez jakýchkoli pomůcek a vysvětlivek.
Idyly, jež kamera zachytila, jsou nevídané krásy. Ani idyly, zachycené v Lawrencově díle, nemají zdaleka tolik intensity, tolik poesie a čistoty. Jediné disharmonické místo, vlastně efekt kinematografický, aby se obyčejné publikum nadchlo scénou příliš realistickou, přímo zbytečnou, je sebevražda. Opravdu umělecké dílo nemá nikdy připustiti podobné scény, nechce-li zlomiti linii vlastní harmonie. Ale i s touto vadou je film Extase prvotřídním a v pravdě vedoucím a dílem z největších, jež dodnes uvedl moderní film. Představitelka je herečkou téměř geniální a stojí nekonečně vysoko nad ostatními představiteli.”
Fa (R.)
Fa (R.) – Kinorevue 47/1935 (409)
v původním jazyce a stylistiky